NORBERT WILLE

norbert-willeIn 1991 ben ik afgestudeerd aan de HKU in de vakken interieurarchitectuur, meubelontwerp en vormgeving van de openbare ruimte. Vrijwel direct na het behalen van mijn diploma heb ik mij naast meubelontwerpen, geworpen op de schilderkunst. Vormgeven is een redelijk traag proces en mijn gedachten en visies ontwikkelen vaak sneller dan de uitvoering van een ontwerp.

In de eerste 10 jaar van mijn carrière als beeldend kunstenaar heb ik mij hoofdzakelijk bezig gehouden met de figuratieve schilderkunst. Hierbij heb ik het menselijk lichaam als belangrijkste inspiratie bron gebruikt. Op een geven moment ontdekte ik een samenhang tussen de verhoudingen in het menselijk lichaam en zag dat deze terug kwamen in zowel de natuur als in de verhoudingen die als ‘mooi’ worden ervaren. In 2001 heb ik de figuratieve schilderkunst min of meer aan de kant geschoven en ben opzoek gegaan naar een vorm van schilderen waarin ik mijn ideeën omtrent verhoudingen kon visualiseren. Ik heb hierbij terug gegrepen op de werktekeningen die ik tijdens mijn studie van ontwerpen moest maken.

p1

Mijn werken worden sterk beïnvloed door de reeks van Fibonacci (0, 0, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, etc.). Doordat ik op een gegeven moment in een periode terecht kwam waarin ik mijn niet meer kon concentreren op de strakke lijnvoering ben ik gaan experimenteren met het mengen van kalkachtige materialen door mijn verf, waardoor er een serie ‘materie schilderijen’ is ontstaan. De wilde structuren hebben een grote invloed gehad op mijn werk.

Deze periode is weer opgevolgd door een serie waarin de geometrie domineerde. De serie ‘Labyrinth’ heeft echter een tweede inspiratie bron, die gerelateerd is aan de levensloop , de weg die wij afleggen vanaf de geboorte tot aan de dood. Ze hebben een meditatief karakter en zijn vanuit een persoonlijke emotie ontstaan.

Recentelijk ben ik begonnen met de serie ‘isolated cells’. Een onderzoek naar de ‘ziekelijke’ hang naar perfectie, waarin ik de vraag stel of in de toekomst er nog plaats is voor het individu dat niet voldoet aan wat als standaard wordt gezien. Gaan we door middel van DNA technologie het ideale design kind, dat aan alle eisen van de ouders voldoet ontwikkelen? Gaat de productie van voedsel geheel gestandaardiseerd worden gericht op productie en vraag vanuit de consument?

Medio 2017 verwacht ik de eerste werken te presenteren tijdens mijn 25 jarig jubileum als professioneel beeldend kunstenaar.